کمبود ویتامین B12 موجب بروز شخصیت دوگانه می‌شود
نوشته شده توسط : nahal


فارس: یک متخصص تغذیه گفت: کمبود ویتامین B12 موجب بروز توهم، پریشانی و شخصیت دوگانه در افراد می‌شود یعنی گاهی فرد خیلی خوشحال و گاهی خیلی ناراحت است.

محمد جواد حسین زاده افزود: اسید فولیک برای ساخت DNA ضروری است. غالباً برای رشد طناب عصبی جنین، به زنان باردار مکمل این ویتامین توصیه می‌شود.

وی گفت: منابع اسید فولیک عبارتند از سبزی‌ها، میوه‌ها، مخمر، اسفناج، کلم بروکلی، قارچ، گوشت، آب پرتقال و آب توت فرنگی.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: B12 در تولید سلول‌های بدن نقش دارد و نقش آن مانند اسید فولیک، شرکت در همانند سازی ژن‌ها است. تکثیر سلولی در دستگاه گوارش، مغز استخوان و بافت عصب با کمکB12 صورت می‌گیرد.

حسین زاده افزود: ویتامین B12 در بافت عصبی نقش تولید سلول‌های رشته‌های عصبی را عهده دار است. کمبود B12 اختلالات عصبی را به همراه دارد که کرخی و لرزش بدن است و سوزش در پاها نیز احساس می‌شود.

وی گفت: علائم کمبود ویتامین B12 نیز شامل کم‌خونی، شخصیت دوگانه، زود رنجی، توهم، پریشانی، کاهش اشتها، سرگیجه و ضعف است.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: منابع ویتامین B12 نیز ماهی، گوشت، مرغ و لبنیات است، این ویتامین فقط در مواد غذایی حیوانی یعنی گوشت و فرآورده‌های حیوانی مثل شیر و تخم مرغ موجود است همچنین جگر غنی‌ترین منبع این ویتامین است.

حسین زاده گفت: گوشت گاو، ماهی تن و قلوه دارای میزان زیادیB12 هستند و شیر، پنیر و تخم مرغ نیز میزان قابل توجهی از این ویتامین را دارند.





:: بازدید از این مطلب : 1177
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : 3 تير 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: